Vérbeli kolorista
Olyan festészet Tenk Lászlóé, amilyen manapság nemhogy Magyarországon, de a földkerekségen is ritka, mivel ebben a nagyon keserves, bizonytalan, vívódó világban a boldogságot hozza, bensőséges, nosztalgikus érzéseket jelenít meg. Jobbára köznapi dolgokat, de olyan hőfokon s a benső átélésnek olyanfajta elevenségével, hogy azt amolyan szakszerű műelemzéssel csupán kifoszthatnánk. Ezért határoztam úgy: csináljunk ezúttal a művészettörténetből életet, olyat, amilyen ez a piktúra. Ennek a festőnek minden képe lélegzik, hangulati atmoszférájával, költészetével.
Vajon mi a nyitja ennek az erős lélegzésnek? Nos,Tenk László 1988-as budapesti kiállításán derűs, őszi verőfényben fürdött a város, és én akkor eszméltem rá festményeinek arra a különös erejére, amellyel a falakon, zárt helyiségben is győzik a versenyt a legharsányabb kinti valósággal, az akkori ősz színvarázslatával. Talán mert az emlékeinkben, sóvárgásainkban szunnyadó égtájak és évszakok felfokozott álomképét szuggerálják belénk, ezzel repítenek át a mediterráneum óceáni kékjébe, és minden táj, minden nép alkonyainak és éjszakáinak tágasságába.
Alkonyai egyenesen csodálatosak. Csontváry óta senki nem merte a lebukó Nap égi viadalát a vad színorgia naturális valóságában megidézni. Egy-egy szelídebb képcím – az Őszről – elégikus, lombhullató tájat sejtet, ehelyett valami féktelen zendülésnek vagyunk a tanúi: lángoló égbolt alatt egy kamasz nyakába emel egy kisebbet, s az szélesen lendülő karral hahót kiált. Bódult-boldogan ünneplik az őszt, s ünnepüket felerősíti az égi színjáték mása a tócsák tükrében.
A tavasz is tobzódik az erdei fák villódzó fény koronájában, a rügyek nyers illatát az érzékcsalódásig hersegik a zöldek. Tenknek elhisszük a tűnt ifjúkorból azt is, mit rég avíttnak véltünk, hogy érdemes szerelmesnek lenni, rejtőztető esti kapuk alatt csókolózni titkon, s egyáltalán azt, hogy van olyan piktúra, amelyík képes visszacsempészni számunkra a képzeletdúsító romantikát. Így a Baljós sikátor kihaltsága lúdbőröztet, de korántsem a „közbiztonság hiányával”, sokkal inkább sejteti egy másik kép témáját, marcona legények érkezését, s tétova lépteit annak, Akiért verekednek, a riadt, báva leánynak. Itt még akkor sem rendőri sziréna veri fel az éjszaka csendjét, ha már megtörtént a Bűntény Toledóban, hiszen máris többről tud a bennfentes púpos éjjeliőr nyomleső szimata, és más háttérbe világít be kézilámpásának kutakodó fénye.
Nyilvánvaló, hogy az ilyen, már-már korszerűtlennek bélyegzett érzelmi színezet s a festői motívum életképi megelevenítése csak igen avatott mesterségi tudással, a szín, a faktúra, a felületek plaszticitásának nagy változatosságával válik meggyőzővé, még a merőben ösztönösnek ható, ördöngös koloritbeli vakmerőség is hosszú, tudatos technikai kísérletek során érkezett el a mindent merhetés szabadságába. Csak ilyen fortélyok birtokában engedhette meg magának a festő, hogy az érzelgősség látszata nélkül, de nem is higgadt ecsettel s nem csupán kibicként járja be kedélyvilágunk rejtelmes ösvényeit, s hogy úgy tudjon megfesteni egy Krúdy-figurát, például Szindbádot, ezt a garabonciás álomjárót aki valójában világárvája volt -, ahogyan némelyik régi sírásunk emléke szokott visszatérni hozzánk, ismerősen. .. vagy hát itt van ez a Reggeli séta… Ártalmatlan, üde téma. De aki kilépett már hajnalban a kapun a semmibe, az ősbizonytalanságba, amikor nem lehet tudni, hogy életben maradunk-e, nos, az tudhatja csak, hogy közvetlenül napfelkelte előtt sem nem ellenséges, sem nem barátságos a lét: itt ez a nagy kozmikus hajnal, ezzel a kis vacak Földdel, ebben a hatalmas világtérben, és jön a pára, és beterít mindent… csak egy kis női figurát, csak a léptét meg valami pendelyt lebbent elő a szecessziós fodrozatú szoknya és lombozat mögül a festő, szinte csak kísérteties áttetszőséggel, hogy meg ne ölje a látható val a látomást.
A Nagy Természettel való találkozás élményéhez tartozik az is, hogy ez a művészet oltalmazó. A szónak szinte biblikus jelentésében refúgium, a védettség, a menedék e csendes birodalmának olyan meghökkentő, olyan hallásunkon túli olykor a csendje – például a Tél, ember, kutyák képen a szikrázó, szigorú fehérségnek -, hogy az önkéntelenül is Brueghel teleit juttatja eszünkbe.. .
Persze éppen azért kell a ma festőjének az ilyen hóvarázslathoz vérbeli és mámoros koloristának lennie, hogy ne feszélyezze az előkép nagysága, s hogy belesejtethesse a saját művébe azt a fajta másságot, azt a hóillatot, amitől amannál hazaibb s rokonabb lesz számunkra ez a téL.. De hát ugyanilyen színmágia kellett ama déltengeri káprázat megidézéséhez is, amelynek balzsamos közegében a Sebesült ember lassan újraéled, s a földi partról már-már a végtelenbe réved, félig otthonosan.
Úgy tűnik, mintha Tenknél a tél s a dél – az évszak, a hő s a kedély e két sugárzó végletét – azonos mélységgel járná át valami delejes áramkör: az érzület és a színek együttes vibrálása. Ez az, amitől kolorizmusát olyannak érezzük, mint az olasz énekesek muzikalitását és hangját, ezt az áradó, adakozó, velük született művészi hatalmat.
Bizonyára a festőnek a latinitás meg az Itália iránti vonzalmából született s alakult tündéries éjszakai látomássá, s a római birodalom jánosbogárka módjára foszforeszkáló makettjévé az Aquincumi múzeum és romkertje, ez az ódon-idilli, ám festő számára némiképp kulissza hatású kép téma. De még így is őriz valami becseset, s ha csak áz egykori nagyság csalóka ábrándját, akkor is több ez és vigaszosabb, mint a romkerttel szomszéd – Tóth Árpád verselte – egykori kocsma hűlt helye, s annak a semminél is siralmasabb korábbi állapota, amidőn az omladozó falak s felettük a tetőgerendázat végső maradványa, ez a keselyűrágta csontváz is fokról fokra tűnt el a szemünk láttára.
Az emlékek csupasz helyénél csak a gyermekkorból épen maradt helyek és tárgyak zsugorodása a fájóbb, az, ami csak benső látásunkra bízva őrződött egykori nagyságában, s ami számunkra a feledhetetlent tartalmazta… Hát nem merek elmenni gyermekéveim színhelyeire, mert minden, minden törpébb, laposabb, szürkébb. A kis dombra a kertben hegyként emlékeztem, s lett belőle vakondokpúpnyi, a lugas kupolája meg egyetlen görbe karó. Talán Tenkre bízhatnánk a rejtekhelyek elveszíthetetlenségét?
Vagy a temetőkét. .. Ha ismeretlen vidékre megyek, vagy külföldre, bizonyos, hogy a temető az a hely, ahol nem érzem idegennek magam. A temető nemzetközi, akár a halál. Sőt világközi. Bárhol legyen is az ember, abban biztosan révbe talál, van hová menekednie. Tenk őszi temetői Mednyánszkyt, a tájak mélabújának legnagyobb költőjét is eszünkbe juttatják, ahogyan téli képeinél a bruegheli hó, itt sem zavar a remekmű példakép visszhangja, hiszen az avar, a keresztek s a hantok magánya ezeken is a honi sírkertek meghitt békéjét sugallják.
Tűnődöm, miként lehetséges az, hogy ebben a piktúrában az ellentétek – tél és dél, ősz és tavasz, temető és életűnneplés – olyannyira egy tőről fakasztják gazdag termésüket? Mi az oka, hogy a művek áradó, boldog énekét nagyon halkan és távolról bár, de aláfesti valami mélyebb tónusú dallam, a névtelen szomorúságé. . .
Válasz helyett elém tolult egy engem mostanság kísértő emlékkép, az, amint a régi vurstliban egy majomembert a mancsánál fogva vezetett a kikiáltó, és ezt ordítozta: „Ne tessék félni tőle, ő fél! Ő fél!” S nekem az jutott eszembe: mi az, hogy ő fél!?! Én félek! Hát minden ember, aki érez és gondolkodik: fél! Fél legfőképpen attól a lappangó gondolattól, hogy olyan gyönyörű, gazdag az élet, és el fog múlni! Hiszen az emlékeinkkel is az a baj, hogy valamiképp mind fáj. Fájjon! Megéri. Az ember annyi szépet megélt már. S ha ez mind fájni fog – legyen. De ehhez szépen kellene élni – ami nagyon nehéz -, úgy, ahogyan Tenk László fest. (Részletek az esztergomi kiállítás megnyitójából, 1989. VIlI.)
Supka Magdolna